Doorgaan naar hoofdcontent

Tussentijd in museum Voorlinden

'Tegenover de lineaire kloktijd staat de niet meetbare innerlijke tijd. Hier doen de momenten zich voor dat je niet meer weet hoe laat het is, dat je kunt dagdromen, dat je openstaat voor het onverwachte. Alleen in deze 'staat van zijn' is ruimte voor creativiteit. Het 'nieuwe' onstaat in de tussentijd.' ( Joke J. Hermsen bij de expositie 'Tussentijd' in museum Voorlinden)


(Sabrina Mezzaqui - La Divina Commedia )

Was ik met Corina Engelbrecht op een mooie augustuszondag in Voorlinden en dat viel niet tegen - een feest voor oog, hart en ziel.


(Herman de Vries - monumenta lamiae - v.l.n.r. Blauwe Monnikskap, Moederkoorn, Wolfskers en Valeriaan - geneeskrachtige, maar ook giftige planten....)


Het landschap wordt één met de zalen binnen


'Bij de lichtval' auteur/journaliste en goede collega/vriendin Corina Engelbrecht


(Arturo Hernández Alcázar - Black Kites )



(Ron Mueck Couple under an Umbrella )


Uit de expositie van Rodney Graham 'That's not me' - "Paddler, Mouth of the Seymour"


Populaire posts van deze blog

Inleiding op Thomas Mann en de Pringsheims

foto-impressie festival 'Schrijvers Binnen' op 31 januari 2016

Deelnemende auteurs: Kester Freriks, Jan-Pierre Geelen, Elsbeth Etty, Marjolijn van Heemstra, Onno Blom, Jeroen Koch, Margreet den Buurman




Organisatie en coördinatie: Martha Baalbergen van boekhandel/cultuurcafé Van der Meer (r) en Dorine Holman (l)


Op locatie (foto: Leidsch Dagblad)




Groepsfoto: v.l.n.r.: Onno Blom, Margreet den Buurman, Jean-Pierre Geelen, wethouder cultuur van Noordwijk Marie-José Fles, Dorine Holman, Martha Baalbergen, Kester Freriks, Elsbeth Etty, Jeroen Koch, Marjolijn van Heemstra (foto: Willem Krol)



Opening van het festival door de wethouder van cultuur Noordwijk, Marie-José Fles



In gesprek met bezoekers over Thomas Mann

















Thomas Mann en de Pringsheims - sporen in Leiden: de majolica verzameling van Alfred Pringsheim

De kunstverzameling van Alfred Pringsheim, de schoonvader van Thomas Mann, was wijd en zijn bekend. In het stadspaleis in de Arcisstrasse  waren niet alleen een indrukwekkende hoeveelheid schilderijen van oude - en eigentijdse meesters te bewonderen, waaronder Franz von Lenbach, Von Stuck, Defregger en Von Kaulbach - voor de wandschildering in de muziekzaal van Hans Thoma keerde Thomas Mann speciaal terug - maar ook was de verzameling Italiaans renaissance majolica aardewerk van Alfred Pringsheim internationaal bekend onder kunstkenners.

De beroemde kunsthistoricus Otto von Falke beschreef de verzameling in twee dikke boekwerken, die werden gedrukt in een oplage van 200 exemplaren bij de toenmalige Leidse uitgeverij A.W. Sijthoff. Het eerste deel verscheen in 1913, het tweede ontstond tussen 1914 en 1923.


Voor mijn onderzoek ging ik naar de Leidse universiteitsbibliotheek, afdeling bijzondere collecties, teneinde de boeken in mijn handen te kunnen houden. Dat gaf na alles wat ik intu…